MINGGU KE-2 : PENILAIAN FORMATIF & PENILAIAN SUMATIF


PENILAIAN FORMATIF

Satu set kaedah penilaian formal dan tidak formal yang dilakukan oleh guru pada masa proses pembelajaran dikenali sebagai Penilaian Formatif. Ini adalah bahagian dari proses instruksional, yang dilakukan oleh para guru dengan tujuan untuk meningkatkan pemahaman dan kompetensi pelajar, dengan mengubah kaedah pengajaran dan pembelajaran (PdP).

Pentaksiran Formatif cuba memberikan maklum balas langsung dan terperinci kepada guru dan pelajar mengenai prestasi dan pembelajaran pelajar pada hari tersebut. Ini adalah proses berterusan, yang memerhatikan keperluan dan kemajuan pelajar, dalam proses pembelajaran.


PENILAIAN SUMATIF

Penilaian Sumatif merujuk kepada penilaian pelajar; yang menumpukan pada hasilnya. Ini adalah bahagian dari proses penilaian yang diberikan secara berkala kepada para peserta, biasanya pada akhir kursus, istilah atau unit. Tujuannya adalah untuk memeriksa pengetahuan para pelajar, iaitu sejauh mana mereka telah mempelajari bahan yang diajarkan kepada mereka.

Penilaian Sumatif, bertujuan untuk menilai keberkesanan kursus atau program, memeriksa kemajuan pembelajaran, dan lain-lain Skor, gred atau peratusan yang diperoleh untuk bertindak sebagai petunjuk yang menunjukkan kualiti kurikulum dan menjadi asas untuk kedudukan di sekolah.





Comments

Popular Posts