MINGGU KE-3 : OBJEKTIF PEMBELAJARAN (TAKSONOMI BLOOM)

 



Hai, untuk kelas harini, kami belajar secara atas talian sahaja dalam kelas Dr.Zam. Untuk tajuk harini kami belajar tentang objektif pembalajaran. Sebelum itu, apakah objektif pembelajaran? 

               Objektif pembelajaran ialah pernyataan yang menerangkan matlamat yang ingin atau perlu dikuasai oleh murid-murid pada akhir sesi PdP mereka. Sebagai contoh di bawah ialah contoh subjek dan pelajaran dalam objektif pembelajaran di dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan (PJPK).


TAKSONOMI BLOOM

             Dalam bidang pendidikan, taksonomi ialah satu model yang biasa digunakan untuk menganalisis bidang-bidang pendidikan. Ia berkaitan dengan objektif-objektif pendidikan yang melibatkan bidang-bidang seperti pengetahuan, kesikapan dan psikomotor

               Terdapat tiga domain dalam pendidikan iaitu yang pertama domain kognitif yang melibatkan pemikiran pelajar dimana menekankan aspek intelektual seperti pengetahuan, pengertian, dan ketrampilan berfikir.  domain afektif yang melibatkan perkembangan sikap, perasaan ,emosi, nilai pelajar seperti minat, sikap, apresiasi dan cara penyesuaian diri. Dan seterusnya adalah domain psikomotor yang melibatkan perkembangan kemahiran fizikal pelajar.





KEPENTINGAN PEMANASAN DAN MENYEJUKKAN BADAN SEBELUM DAN SELEPAS MELAKUKAN AKTIVITI


LEVEL 1 : DEFINE (Remembering)

Menerangkan akan kepentingan pemanasan badan sebelum melakukan sebarang aktiviti dan penyejukan badan selepas melakukan aktiviti.

LEVEL 2 : DEMONSTRATE (Understanding)

Menunjukkan kepada pelajar akan cara pemanasan badan yang betul supaya mereka dapat mengetahui dan mengikut akan langkah langkah yang diberikan.

LEVEL 3 : CHOOSE (Applying)

Memilih akan regangan yang sesuai untuk diterapkan kepada pelajar . Sebagai contoh, 'static stretching' ataupun 'dynamic stretching' yang kerap dilakukan untuk regangan badan sebelum dan selepas melakukan aktiviti.

LEVEL 4 : FUNCTION (Analyzing)

Fungsi regangan badan sebelum dan selepas melakukan aktiviti adalah untuk meningkatkan fungsi otot seperti kelajuan kuncupan (contraction) dan jumlah daya yang dihasilkan, manakala sesi penyejukan badan pula untuk mengembalikan kadar peredaran darah ke tahap biasa.

LEVEL 5 :DESIGN (Creating)

Mereka akan aktiviti yang boleh dilakukan semasa aktiviti regangan supaya lebih fleksible dan seronok dilakukan oleh pelajar pelajar. 

 

Comments

Popular Posts